Followers

Saturday, April 16, 2011

Habitat Kera Kepupusan...!!

Tok wan...! Lily nak tahu, kenapa spesis haiwan seperti kera yang ada di malaysia ini semakin pupus, dan tempat tinggal nya juga semakin pupusssss tok wan....???? Tok wan.....bagila tahu sama lily, lily nak tahu sangat nih tok wan. Cerita la tok wan....!


Ala...cucu tok wan nih..baik lah lily, tok wan cerita kan sama lily yek. Kalau lily nak tahu kenapa haiwan kera di malaysia pupus...?? sebabnya adalah kerana perbuatan masyarakat kita sendiri, kerana semuanya mahu menjadi kaya raya dan masing-masing mahu menunjukkan kekuatan masing-masing sebagai pemimpin yang hebat. Dan itu juga, untuk menunjukkan mereka sebagai seorang yang bertanggungjawab lah konon, mereka mula lah merancang untuk membina bangunan-bangunan dan juga jalan-jalan yang tidak membawa pada kebaikkan.


Oleh itu mereka ini telah mengambil keputusan untuk meneroka hutan yang di rasakan sesuai untuk projek mereka itu.


Habis tuh tok wan, pihak penguatkuasa tak halang ke tok wan....???Lily berkata.


Macam mana dia oarang nak halang lily, kalau lily nak tahu, zaman sekarang ni orang dah asyik main wang ringgit saja. Mereka mengambil rasuah, dan langsung tidak memikirkan rasa bersalah di atas perbuatan mereka itu. Oleh sebab itulah mereka senang meneroka hutan dan juga mereka senang melupuskan habitat liar di dalam hutan.


Apabila hutan telah di teroka oleh mereka lily..maka kesemua kera-kera yang ada di dalam hutan itu telah lari keluar dari hutan dan mencari tempat perlindungan yang baharu. Dan kebanyakkan mereka tinggal di kawasan manusia. Dan apabila mereka tinggal di kawasan manusia memang tidak sesuai sekali, kerana mereka ini akan di buru oleh manusia. Jika kita lihat, kita sering ternampak kera-kera ini berkeliaran tidak tentu hala, kesumuanya adalah kerana gara-gara manusia sendiri.


Rasa kesian dengan kera-kera ini yang telah di musnahkan habitatnya oleh manusia. Kenapa kita perlu mengangu habitat mereka...??apa dosa mereka...??tok wan pon dah tak tahu nak cakap macam mana lagi lily. Kera-kera ini lah yang sebenarnya penyeri hutan-hutan di negara kita.


Di zaman yang serba cangih ini, manusia lebih mementingkan kebendaan dan diri sendiri ini kerana adalah sikap sombong dan tamak. Haiwan ini tidak bersalah pun terhadap kita, kerana ia juga adalah haiwan ciptaan tuhan.


Pihak kerajaan juga telah membuat pelbagai kempen dan pantauan untuk melindunggi habitat ini. Pihak perhilitan pun telah menguatkuasa pencerobohan terhadap habitat ini.

Tok wan menyeru kepada semua, tolonglah menjaga habitat ini dengan seelok-eloknya, dan janglah sekali-kali memusnahkan habitat ini, Jika habitat ini mengangu manusia, bukan lagi salah kan habitat ini, harus di salah kan manusia sendiri kerana mengangu tempat tinggal habitat ini. Dan jangan lah terpengaruh dengan wang ringgit untuk memusnahkan habitat ini.


Tok wan cadangkan, supaya pihak kerajaan malaysia janganlah selalu nak mengamal kan sikap amik rasuah untuk meneroka hutan-hutan dan membuka pembanggunan lagi. Telah banyak pembangguan di negara ini, dan telah maju pun. Sayangilah kera-kera ini.


Kera-kera ini telah tiada lagi tempat perlindunggan untuk mereka dan mereka sering kali di ancam kepupusan, Kera-kera ini juga mahu hidup juga, jadi jangan lah di musnah kan mereka.


Untuk makluman, kera-kera ini sebenarnya tidak lah ganas, mereka bersifaf ganas di sebab kan terasa di ancam.


Ayuh...! marilah kita mengadakan kempen melindugi kera-kera di malaysia dan selamat kan tempat tinggal mereka.

No comments:

Post a Comment