Followers

Tuesday, July 26, 2011

Menjelang Ramadhan

Elly : Tok wan......! Oooooo...tok wan......!! tok wan elly sayang, di mana tok wan berada....!! aissshhhhh...tok wan nih......mane pulak lah die pergi.....?? Ummmmhhhh.....?

Tok Wan : Elly..tok wan ada jer di sini....tok wan kat pondok nih, elly cucu tok wan, meh sini datang ke depan, tok wan ada di sini.

Elly : Ape lah tok wan ni, jenuh elly mencari kat belakang dan di dapur rumah, kat pondok ni ek tok wan duduk, Tok wan tengah buat apa ni tok wan.


Tok Wan : Tok wan tenggah membuat persiapan untuk menjelang ramadhan yang bakal tiba nanti elly. Elly dah bersedia ke belum untuk menyambut ramadhan nanti...???

Elly : Alamak tok wan..! elly terlupa lah tok wan nak membuat persedian untuk menyambut puasa..hehehe. Tok wan tengah membuat persediaan apa untuk puasa nanti tok wan..??

Tok Wan : Tok wan tengah membuat beberapa senarai untuk menjamu selera ketika waktu berbuka dan bersahur nanti elly. Dan di samping itu juga, tok wan sedang membaca buku-buku agama yang berkaitan dengan ramadhan yang sempurna untuk kita tahu ingat balik ketika berpuasa. Supaya kita tak terlupa ketika berpuasa nanti.

Elly : Owhhh, macam itu ke tok wan, baru elly faham tok wan. Tok wan, cerita lah sikit kat elly pasal persedian ramadhan ni tok wan, elly nak ahu juga..


Tok Wan : Baik lah elly, tok cerita kan yek, cucu tok wan ni dengar elok-elok yek. Persediaan untuk menyambut ramadhan ialah, diri dan jiwa kita sudah bersiap sedia untuk berpuasa dan berpuasa di jalan yang betul sebagai mana orang yang terdahulu berpuasa. Untuk kita mengingat kembali larangan dan perkara yang membatal kan puasa, kita boleh lah membaca buku-buku yang terdapat pengertian ramadhan. Maklum lah kita berpuasa setahun sekali, kadang kala kita terlupa dengan perkara-perkara yang boleh membatal kan puasa kita.

Elly : Macam itu ke tok wan, baru elly faham tok wan. Tok wan,,tok waan boleh cerita kan lagi kepada elly tak pasal sejarah ramadhan...???


Tok Wan : Tok wan cerita yek kat elly, dan tok wan nk cerita kat semua kawan-kawan ade tuh. Sejarah ramadhan : Ramadhan ertinya panas terik. Dimana bulan turunnya al-quran dan di sebut syahru ramadhan. Dan juga bulan dimana Nabi s.a.w mengambil kembali  semula mekah dari tangan musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala.

Elly : Ooowwhhhh, macam itu yek tok wan, lagi tok wan..??

Tok Wan : Dan di samping itu juga, di pilih ada malam al-qadar yakni lebih baik dari 1000bulan. Dan juga di pilih untuk ibadah puasa. Dan dari itu juga elly, kita ketika berpuasa nanti, jangan lah kita terlupa hendak melaku kan solat fardhu dan solat tarawih. Dan juga banyak-banyak kan lah bersedekah dan banyak-banyak kan lah membawa al-quran. Dan berpuasa lah kerana ALLAH s.w.t ye elly. Baik lah elly nanti tok wan sambung lagi yek, tok wan nak masuk ke dalam rumah dah. Hari pun dah nak senja ni.

Elly : Baik lah tok wan, elly pun nak masuk ke dalam rumah, elly nak mandi lah tok wan, dan elly nak makan yek tok wan, elly lapar lah tok wan....heheheee....

Tok Wan : Baik lah elly, dah tuh, jom kita masuk yek, tok wan nak siap kan makanan untuk cucu tok wan sorang ni.




No comments:

Post a Comment