Followers

Thursday, May 12, 2011

Nasi Lemaaakkkk....!!! Sedaaaapppp...!!!

Tok Wan..!!! Ooooo...tok wan....!! Hari ini tok wan masak apa....???? Amin lapar lah tok wan....! :-(
Hari ni tok wan masak yang sedap2 ke tak...???heheheee......


Aissshhhhh.....! Cucu tok wan sorang ni lah.....dah tak sabar-sabar nak makan ker...cube lah bawa-bawa bersabar amin. Bukan nya tok wan tak masak, tok wan masak lah amin, tak kan lah tok wan tak masak untuk cucu-cucu tok wan.

Hah..! kalaw amin dapat teka apa yang tok wan masak nih....tok wan akan beri duit belanja ke sekolah lebih untuk amin...hehe...cuba lah teka amin..apa tok wan tengah masak nih...?? Hah...! cepat-cepat....

Amin : Emmmmmm....??? kejap ye tok wan......hah..! amin dah taw dah apa die yang tok wan masak..hahahaa. Dengan bau yang enak dan sunguh menyelerakan ni, tok wan masak, nasi lemak kan...!!
betul tak tok wan....hehehee... ;-)

Tok Wan : Wahh...!! pandai nye cucu tok wan ni yek....betol apa yang amin teka kan tuh, tok wan memang sedang memasak nasi lemak untuk dijadi kan hidangan kita sekeluarga pada hari ini. Hah..! tok wan nak tanya amin, amin tahu tak mana datang nya nasi lemak ini....???

Amin : Emmmmmm.....??? dari mana yek,? amin tak tahu lah tok wan, tok wan ceritalah darimana nya datang nasi lemak ni tok wan.

Tok wan : Hah...! kalu amin nak tahu, dari mana nya datang nasi lemak ini, amin dengar yek apa yang tok wan nak cerita kan. Apa yang tok wan tahu lah amin, nasi lemak ni datang nya daripada saudagar-saudagar india, ini apa yang tok wan dengar ceritalah,.

Nasi lemak ini di mula-mulanya di buat oleh seorang saudagar india yang menetap di tanah melayu kita ini. Pada asalnya beliau melihat makanan yang ada di sekitar pasar-pasar kecil yang menjual pelbagai jenis makanan, lalu beliau pun terfikir, saudagar "kan lebih baik aku memperkenalkan kepada mereka makanan yang ringkas & enak daripada india iaitu nasi lemak".

Lalu saudagar itu pun mula lah memperkenalkan nasi lemak di pasar-pasar yang ada di situ, ramai orang yang berasa hairan dan terpegun dengan menu terbaru itu. Tanpa memikirkan darjat dan kuasa, saudagar itu pun menerangkan kepada penduduk tanah melayu mengenai nasi lemak.


Nasi lemak ini ianya diperbuat daripada nasi putih yang biasa kita makan dan cuma ianya di campurkan dengan santan kelapa atau pun susu yang berlemak & pun susu yang tidak berlemak. Dan beras yang di campurkan dengan santan itu, di masak seperti biasa dan jangan lupa bubuh sedikit garam.

Untuk tambah kan nasi lemak itu ada rasa, maka dibuatnya sambal cili merah yang biasa. Gunakan cili kering dan gilingkan nya sehingga lumat dan masakkan cili itu tadi supaya menjadi sambal. Disamping itu untuk menambah kan seri di dalam nasi lemak itu, maka di gorengnya ikan bilis & kacang tanah.


Selain itu, saudagar itu merebus telur ayam dan memotong timur untuk di jadikan makanan sampinggan apabila dimakan bersama nasi lemak. Itulah kisah nya mengenai nasi lemak amin, apa yang tok wan dengar lah.

Amin : kenapa di panggil nasi lemak tok wan....???? amin tak fahamlah...???

Tok wan : ianya di panggil nasi lemak kerana nasi itu di campurkan dengan bahan yang berlemak seperti santan. Itulah ianya di panggil nasi lemak, kerana nasi itu berlemak dan ianya bukan sama seperti nasi-nasi yang biasa kita makana tuh amin.

Amin : Ooooo...barulah amain faham tok wan. Mesti sedanp kan nasi lemak yang tok wan masak ni,tak sabar amin nak makannya.

Tok wan : Hah..! amin tunggu kejap ye, tok wan nak masak ayam sambal & telur ayam goren untuk dimakan bersama dengan nasi lemak ini.

3 comments:

  1. huhuhu...kalau makan nasi lemak..confrm2 dalam badan akan bertambah lemak..hehehe...sebab santan kan???tp walaupun nasi lemak nie tak elok dimakan selalu..tp saya terlalu amat suke maknn nasi lemak..mesti makan setiap hari..tampa jemu..lalala

    ReplyDelete
  2. wahhh....!! anda ni mmg pencinta nasi lemak r...anda pernaah mkn nasi lemak antarabangsa kampung baru..???heheee...

    ReplyDelete